Lady GaGa Fan-Site

Mindent Lady GaGáról

Az Alejandro Lady Gaga amerikai énekesnő harmadik kislemeze a The Fame Monster című harmadik középlemezéről. A dal társdalszövegírója és producere RedOne. Összességében egy közepes tempójú europop dal, emelkedő dallamívvel, mely során nem angolos akcentust alkalmazott az énekesnő. A dal inspirációja Gaga számára a szex szörnyétől való félelme volt, és arról szól hogy búcsút vesz eddigi szerelmétől. A kritikusok az erős ABBA és Ace of Base hatásokat említették, és túlnyomóan pozitív visszajelzéseket tettek a dallal kapcsolatban.

Az Alejandro még a hivatalos megjelenése előtt a negyvenedik helyen szerepelt a brit kislemezlistán, a magyar kislemezlistán pedig az ötödik helyet is sikerült elérnie a dalnak, az album megjelenését követő magas digitális eladásoknak köszönhetően. A kislemez megjelenése után igen jó helyezéseket ért el Ausztráliában, Németországban, Svédországban, és az Egyesült Államokban – ahol már zsinórban a hetedik Lady Gaga kislemez került a legjobb 10 közé a Billboard Hot 100 listán. A dal első helyezést ért el Finnországban, Lengyelországban, Oroszországban, Romániában, Bulgáriában és Csehországban is. Az énekesnő előadta a dalt az American Idol kilencedik évadjában 2010. május 5-én. Ezen kívül számos alkalommal látható volt a The Monster Ball Tour nevű koncertsorozatán, melyen egy szexuálisan túlfűtött előadás keretében énekelte el a dalt.

A dalhoz tartozó videoklip 2010. június 8-án jelent meg, rendezője Steven Klein volt. A klip inspirációját Gaga a meleg barátai iránti szeretetéből, és a meleg szerelemhez fűződő csodálatából merítette. A videóban az énekesnő egy csapat katona társaságában látható miközben énekel és táncol a dalra. Néhány jelenetben Gaga egy apáca szerepében jelenik meg. Egy ágyon fekszik, és leereszt a torkán egy rózsafüzért. Az ágyon egy félmeztelen férfi is látható, aki egy pisztolyt tart az egyik kezében. Több támadás is érte a videót a sötét hangulata miatt, a Katolikus Liga pedig istenkáromlással vádolta az énekesnőt. Steven Klein később tisztázta a helyzetet, és elmondta, hogy a jelenet, amelyben Gaga lenyeli a rózsafüzért, a szentség befogadásának vágyát jelképezi.

Háttér


Eredetileg a Dance in the Dark volt a tervezett harmadik kislemez a Telephone után Gaga kiadójának döntése alapján. Az énekesnő azonban mindenképp az Alejandro megjelenését kívánta, nem törődve a rádióállomások gyenge érdeklődésével, mely miatt a dal nem tűnt jó választásnak. Gaga és a kiadója közötti vitát követően végül az énekesnő álláspontja nyert tért. Saját Twitterén keresztül tett üzenetével egyértelműsítette a helyzetet: „Az Alejandro megy a rádióban. Basszus, annyira jól hangzik, megcsináltuk kis szörnyeim.” A kislemez 2010. április 20-án került a rádiókhoz az Egyesült Államokban.A Fuse TV-vel készített interjú során Gaga arról beszélt, hogy az Alejandro-t a „szex szörnyétől való félelme” ihlette.

Kompozíció


Az Alejandro egy közepes tempójú, europop és dance műfajú dal, melyen az ABBA és az Ace of Base együttesek erőteljes hatása érezhető. Az Ace of Base hatása a dal ütemein, vokálján, dallamán, illetve Gaga latinos akcentussal való éneklésén érezhető. A szavak szinte egybefolynak, a dallamvonal egyre emelkedik. Tartalmaz elemeket Vittorio Monti olasz zeneszerző Csárdás című hegedűdarabjából.A dal a hegedű felszólalásával kezdődik, majd pedig Gaga szomorú hangon az alábbi mondatokat énekli: „I know that we are young, and I know that you may love me/But I just can't be with you like this anymore, Alejandro.” („Tudom hogy fiatalok vagyunk és tudom hogy talán szeretsz engem/De így már nem tudok együtt lenni veled, Alejandro.”) A szám ezt követően vált az europop stílusra jellemző ütemekre. Gaga volt szeretőitől vesz búcsút, s a refrén előtt az alábbi sorokat énekli: „You know that I love you, boy/Hot like Mexico, rejoice!/At this point I've got to choose/Nothing to lose.” „(Tudod hogy szeretlek, fiú/Forrón, mint Mexikó, hát élvezd!/Ezen a ponton választanom kell/Nincs mit veszítenem.”) A dal végére mindhárom férfinak – Alejandro, Fernando és Roberto – kiadja az útját, és végleg szakít velük

A dal egyenletes 99-es percenkénti leütésszámmal rendelkezik, b-mollban írodott. Gaga hangterjedelme F#3-től G5-ig terjed. A szám a versszakokban az Bm–D–F♯m–Bm–D–F♯m akkordmenetet követi. Szövege arról szól, hogy Gaga igyekszik elkerülni hogy latin férfiak „háremébe” kerüljön. Számos ABBA-ra való utalás fedezhető fel dalban, például az együttes 1976-os Fernando című dala Gaga saját bevallása szerint is hatással volt az Alejandro-ra.


Fogadtatás


Chris Ryan az MTV-től úgy jellemezte a dalt, mint egy „buja dicsőítő éneke a szerelemnek, mely [idézve a dal szövegéből] 'forró mint Mexikó'.” Bill Lamb az About.com-tól Madonna 1987-es La Isla BonitaThe Argonaut írója negatív kritikát adott a számnak, amely szerinte „az egyetlen gyenge pont a The Fame Monster albumon,” és hozzátette, a dal „erőltetettnek hat és a latin hangzás nem áll jól Lady Gagának. Evan Sawdey, a PopMatters kritikusa szerint a dal refrénjében Gaga hangja Shakiráéhoz hasonlítMichael Hubbard a MusicOMH-tól azt írta, a dal „rendkívül fülbemászó […] és lenyűgözően melankólikus”, ezzel szemben Sarah Hajibagheri, a The Times írója szerint az Alejandro az „Eurovíziós dalversenyek selejtjeinek egyike is lehetne.” James Reed, a The Boston Globe írója szintén negatívan értékelte a számot, és idegesítőnek találta, ahogy Gaga „újra és újra elénekli a dal címét, mintha nem lenne jobb mondanivalója.” című számához hasonlította a dalt, melyet Gaga szerinte megbolondított a „jelen hangzásával. Egy másik értékelésben Lamb hozzátette: „Bár az 'Alejandro' nem tartozik Lady Gaga legjobb dalai közé, de egy újabb ékkő a koronáján a már hét megjelent kislemeze után.” Chava Thomas, a

A dalt szinte minden értékelésében összehasonlították az ABBA és az Ace of Base zenéjével. Sal Cinquemani, a Slant Magazine írója az Ace of Base előtti tisztelgésnek tartja a dalt. Stephen Thomas Erlewine, az Allmusic kritikusa szerint a szám egy „modern ABBA-feldolgozás.”John Dolan, a Rolling Stone magazin írója is egy „kellemes ABBA-szerű” dalnak találta az Alejandro-t. Scott Plagenhoef a Pitchfork Mediától szintén megjegyezte az ABBA dalra gyakorolt hatását, ugyanakkor azt írta, „nagyon modernnek hat, mivel az amerikai pop és hip hop zene manapság nagyban merít az europopból, az elektronikus, és dance zenei műfajokból.” Lindsey Fortier a Billboardtól pozitívan értékelte a dalt, melyet az Ace of Base Don’t Turn Around című számához hasonlított. Hozzátette: „A dal a végére nem csak Alejandro-t, Fernando-t, és Roberto-t rántja magával – a szám hallgatói is beállnak mögéjük táncolni.”Brian R. Fitzgerald a Wall Street Journal napilaptól Madonna Who’s That Girl című dalához hasonlította az Alejandro-t

Slágerlista


Az Egyesült Államokban az Alejandro a 72. helyen debütált a Billboard Hot 100 listáján 2010. április 17-én. A legjobb pozíciója az 5. lett, így zsinórban már a hetedik Lady Gaga kislemez került a legjobb 10-be az Egyesült Államokban.[64] Gaga a második előadó a lista történetében akinek az első hét kislemeze mind a legjobb 10-be került, rajta kívül egyedül Monica Arnold R&B énekesnő könyvelhetett el hasonló sikert 1995-99 között. A dal a 35. helyen nyitott a Mainstream Top 40 listán, és 71. pozícióban a Hot Digital Songs listán, miután 24 000 példányt adtak el a kislemezből a Nielsen Soundscan mérése alapján. Az USA legjobb pop dalait összesítő Mainstream Top 40 rádiós játszási listán a 4. helyet érte el legjobbjaként. A Hot Dance Club Songs elnevezésű listán a 40. helyen debütált a dal,majd 2010. július 7-én megszerezte az első helyezést.A dal 1,34 millió példányban került eladásra a Nielsen Soundscan szerint. Kanadában az Alejandro a 78. helyen szerepelt először a listán 2010. április 4-én, majd 28 helyet ugrott előre, és az 50. helyet foglalta el. 2010. május 8-án érte el legmagasabb helyezését, mely a 4. pozíció volt

2010. április 5-én a dal a 49. helyen debütált a hivatalos ausztrál kislemezlistán,a következő héten "a hét csúcsugrójaként" a 28. helyre lépett előre. Az Alejandro legjobb helyezése Ausztráliában a 2. hely volt, mellyel már a 7-dik a legjobb 5-be kerülő slágere lett az énekesnőnek. Az Australian Recording Industry Association (ARIA) szervezet platinalemez minősítéssel látta el a dalt, a 70,000 eladott példány elérése következtében.Új-Zéland Top 40-es kislemezlistáján a 35. pozícióban debütált a dal 2010. április 21-én, a legjobbja pedig a 11. hely volt.

A The Fame Monster megjelenésekor az Alejandro a 75. helyen debütált a brit kislemezlistán 2009. november 29-én a magas digitális eladási számoknak köszönhetően. 2010. május 16-án a dal újra felkerült a listára a 95. helyen, a legjobbja pedig a 7. helyezés volt. Magyarországon a Mahasz által minden héten közzé adott Single (track) Top 10 elnevezésű magyar kislemezlistán az album megjelenését követően az 5. helyen szerepelt 2009. december 6-án. Szerte Európában is kimagasló eredményeket könyvelhetett el az Alejandro-val az énekesnő. Első helyezést ért el Finnországban, Oroszországban, Lengyelországban, Romániában, Bulgáriában és Csehországban, míg a legjobb 5 közé jutott Ausztriában, Belgiumban (Flandria és Vallónia régiókban egyaránt), Dániában, Franciaországban, Németországban, Írországban, Olaszországban, Hollandiában, Norvégiában, Szlovákiában és Svédországban.

Slágerlistás helyezések 

Slágerlista (2009/2010) Legjobb
helyezés
Ausztrál kislemezlista 2
Belga kislemezlista (Flandria) 4
Belga kislemezlista (Vallónia) 3
Bolgár rádiós lista  1
Brazil Hot 100 rádiós lista 4
Brit kislemezlista 7
Cseh rádiós lista 1
Dán kislemezlista 4
Európai Hot 100 kislemezlista  2
Finn kislemezlista 1
Francia kislemezlista 3
Holland Top 40 kislemezlista 4
Ír kislemezlista 3
Kanadai Hot 100 kislemezlista 4
Lengyel rádiós lista 1
Német kislemezlista 2
Német rádiós lista 1
Norvég kislemezlista 3
Olasz kislemezlista 2
Orosz rádiós lista 1
Osztrák kislemezlista 2
Román Top 100 rádiós lista 1
Spanyol kislemezlista 3
Svájci kislemezlista 3
Svéd kislemezlista 4
Szlovák rádiós lista 2
Új-Zélandi kislemezlista 11
USA Billboard Hot 100 lista 5
USA Hot Dance Club Songs lista 1
USA Mainstream Top 40 (Pop Songs) lista 4
USA Adult Contemporary lista 15

Minősítések 

Ország Minősítés Eladás
Ausztrália Platinalemez 70,000+
Belgium Aranylemez 10,000+
Dánia Aranylemez 15,000+
Olaszország Platinalemez 30,000+
Spanyolország Aranylemez 20,000+
Svájc Platinalemez 30,000+
Új-Zéland Aranylemez 7,500+

Helyezések a Mahasz listáin 

Slágerlista Legjobb
helyezés
Editors' Choice rádiós játszási lista 1
Rádiós Top 40 játszási lista 1
Dance Top 40 lista 3
Singl

A klip története 

A videó nagy része a Kabaré című Broadway musical előtt tiszteleg, s ennek megfelelően egy éjszakai lokál a klip nyitóhelyszíne, ahol bóbiskoló katonákat láthatunk. Az egyik katona harisnyát és magassarkú cipőt visel, míg az egyetlen ébren lévő katona a távolba mered. Ezután egy tánckoreográfiával is felérő menetelést láthatunk néhány katonától, majd elkezdődik a dal hegedűszólós bevezető része. Gagát egy temetési menet élén láthatjuk, ahogy egy párnára helyezett szívvel a kezében halad előre, a temetés helyszínére, miközben erősen havazik. Ahogy a dal szövege elkezdődik, egy újabb jelenetben Gaga egy trónon ül messzelátó-szerű szemüvegben, fején pedig egy különös fejdísszel. Kezében egy füstölgő pipát tartva nézi, ahogy a táncosok előadnak egy precíz koreográfiájú előadást.Gaga ezután a Kabaréból ismert karakter, Sally Bowles szerepében táncol és szexuális együttlétet imitál három férfival, akik csupán alsónadrágot viselnek. A jelenetbe közbeékelve vörös apácaruhába öltözve, egy nagy ágyon fekve jelenik meg az énekesnő, aki később lenyel egy egész rózsafüzért,Gagát ezután egy fehér, vörös kereszttel díszített csuklyás köpenyben láthatjuk – ez a megjelenése Jeanne d’Arcot idézi. Az énekesnőt körbeálló férfiak többször is a magasba dobják őt. Ezután egy fekete-fehér jelenetben Liza Minelli ruhájára emlékeztető öltözetben jelenik meg Gaga, aki mellett felvonul az összes férfi, katonai egyenruhába öltözve – ez a rész Bob Fosse koreográfus előtt tiszteleg, aki a Kabaré filmre viteléért Oscar-díjat kapott. A következő jelenetben Gaga M-16-os gépkarabély-csövekkel felszerelt melltartóban táncol a katonákkal, majd a nyitójelenetben is látható klubhelyiségben énekel. Ismét megjelenik a Jeanne d’Arc-szerű karakterként, ahogy a férfiakkal viaskodik, majd meztelenre vetkőzik, hogy megnyerje őket. A videó végén Gagát ismét az ágyon fekvő apáca képében láthatjuk, miközben egy félmeztelen férfi az ágy másik végében egy aranyszínű pisztolyt szorongat. A kamera az énekesnő arcára közelít, amely elégve megsemmisül. Steven Klein elmondása szerint a klip egy olyan nőről szól, aki nem képes feldolgozni szerelme halálát, és nem tud tovább szembenézni a világban dúló brutalitással, és lényegében az igaz szerelmünk nélküli életből fakadó fájdalmat akarta megjeleníteni benne.

A klip fogadtatása 

James Montgomery az MTV-től így írt a videóról: „Gaga egy olyan világot teremtett, ami bár nyomasztó, mégis csodálatosan néz ki.” Ugyanakkor egy másik írásában Montgomery hozzátette, „talán az Alejandro az első videó az énekesnőtől, amely nem úgy sült el mint szerette volna.” Kyle Anderson, szintén az MTV-től számos utalást vélt felfedezni a klipben Madonna karrierjére, azon belül az 1996-os Evita című filmre, illetve a Like a Prayer, a Human Nature és a Vogue videóira. Robert Friedman hollywoodi riporter keményebben fogalmazva azt írta, „GaGa és Klein nem csinált mást, mint visszaöklendezte a Vogue-ot és a Justify My Love-ot.” Randall Roberts a Los Angeles Timestól pozitív véleményének adott hangot; szerinte „senki sem érti jobban Gagánál, milyen irányba kell haladnia a zenének és az ahhoz kapcsolódó vizualitásnak”.Jed Gottlieb, a Boston Herald írója ezt írta: „[A videó] egy komor és szomorú Lady Gagát mutat be. […] A cselekmény nehezen behatárolható, de annyi biztos, hogy ez nem egy „minden jó, ha a vége jó” jellegű történet.” Devon Thomas, a CBS News írója Madonna 1990-es évek eleji, a Blond Ambition turnéhoz köthető énjéhez hasonlította a videóban látható Gagát, és azt írta, [a videó] egy vizuális szerelmi üzenet [Madonnának]. Emellett azt írta, a klip olyan mint valami hátborzongató színdarab és hogy sokkal érettebb az énekesnő előző klipjénél, amely a Telephone számhoz készült. Jen Dose a National Post-tól ezt írta: „Habár már kissé elegem van Lady Gagából […], nem tagadhatom, hogy ez a nő egymaga visszahozta a zenei videók körébe az »esemény« fogalmát. Gaga új videója […] tele van őrülettel, amelyet elvárunk tőle. Olyan mint egy nyolc percnél is hosszabb adózás Madonnának, megbolondítva néhány homoszexuális náci katonával.” Julie Moult, a Daily Mail írója azt írta, Gagát a videót látva egy valamivel biztos nem lehet megvádolni: hogy félénk, visszahúzódó természet lenne.

Az amerikai Katolikus Liga a Vallásért és a Polgári Jogokért nevű katolikus szervezet kritizálta a videót a vallásos elemek használata miatt.Egy, az MTV-nek adott interjúban Steven Klein így reagált erre: „A vallásos szimbólumoknak semmiféle negatív színezete nincs, csupán a karakter harcát fejezi ki a világ sötét erői és a lelki üdvözülés között vívódva. Végül a klip végén apácává válik – szemei és szája azért tűnik el, mert lemond az érzékeiről, amelyek ebben a gonosz világban kísérték, és továbblép […].” Klein hozzátette, hogy a jelenet, amelyben Gaga lenyel egy rózsafüzért, a szentség befogadásának vágyát jelképezi. Katy Perry énekesnő Twitter-oldalán ezt írta a klipet látva: „Az istenkáromlással való szórakoztatás olyan olcsó húzás, mint amikor egy komikus fingós vicceket mesél.” Katy-t ezután azzal kezdték vádolni, hogy ezt egy Lady Gaga elleni támadásnak szánta, de Katy az NRJ Radio-nak adott interjújában tisztázta a helyzetet, és elmondta, csupán annak akart hangot adni, hogy ő ilyesmit sohasem csinálna, mint amit Gaga az Alejandro klipjében.


Élő előadások 


2009–2011-ig tartó, The Monster Ball nevű második önálló turnéján Gaga minden koncertjén előadja az Alejandro-t. Ez a negyedik az előadott dalok listájában. Ezüst színű, testhez simuló egyrészes ruhában énekli a dalt, és az előadásban nagy szerepet kap két férfi táncosa is, akik többször a magasba emelik őt, és hármas szexet imitálnak vele. Az amerikai Kalifornia állambeli San Diegóban Gaga beépítette a város nevét a dal szövegébe, és később megjegyezte: „Szerencsém van, hogy San Diego rímel ’Fernando’-val és ’Alejandro’-val. Ted Shaw, a Windstor Star napilap írója azt mondta, az Alejandro a TeethMonster című dalok előadásával együtt megmutatta Gaga szexuális kisugárzását. A dal túlfűtött prezentálására utalva Jeremy Adams, a Rolling Stone írója azt írta, ez egyike volt „annak a sok pillanatnak, […] amelyek megdöbbentették a szülőket a közönségben.” Jim Harringtont, a San Jose Mercury News íróját egy erotikus táncosnőre emlékeztette az énekesnő az Alejandro közben. és a

2010. áprils 20-án Tokióban Gaga előadta a dalt egy, a MAC kozmetikai cég AIDS-megelőzést és kutatásokat támogató kampányának keretében tartott rendezvényen. Fehér csipkeruhában, fátyollal a fején, egy hagyományos japán esküvő által inspirálva érkezett a színpadra. Az előadást Speechless című dalának egy rövid részletével nyitotta, és ezután kezdte énekelni az Alejandro-t. Az előadás közben egyik, szemmel láthatólag hintőporral teleszórt táncosa fel is emelte. A dal végén Gaga háttal dőlt a zongorának, két férfi táncosa pedig heves csókolózásba kezdett. Gaga az Alejandro után még a Bad Romance-et is előadta. A Bad Romance szolgált az Alejandro felvezetésére, amikor Gaga az American Idol kilencedik évadának 2010. május 5-ei adásában lépett fel (a felvétel 2010. április 28-án készült). Fekete ruhát, és arcát nagyrészt elfedő fekete fátyolt viselt. A Bad Romance zongorán előadott részlete után megszólalt az Alejandro elején hallható hegedűszó, és Gaga elkezdte énekelni a dalt, miközben félmeztelen férfitáncosok vették körül. Az előadás felénél Gaga ledobta a fátylat, majd vonaglani kezdett a színpadon fekve. Az előadás egésze gazdag volt táncban, és mesterséges köd lepte be a színpadot. Gaga az utolsó refrén előtt zongoráján is előadott egy latinos hangzású zenei motívumot. Larry Carroll az MTV-től „energikusnak” nevezte az előadást Brian R. Fitzgerzald, a Wall Street Journal írója szerint Gaga egy „átkozottul tehetséges” előadónak bizonyult Luchina Fisher az ABC Newstól azt mondta, Gaga ez alkalommal idézte meg eddig leginkább Madonnát előadásai közül.


A kislemez dalai és formátuma 

  • Digitális letöltés
  1. Alejandro – 4:34
  • The Remixes EP
  1. Alejandro (Afrojack Remix) – 4:48
  2. Alejandro (Rusko's Papuseria Remix) – 3:53
  3. Alejandro (Dave Audé Remix) – 7:15
  4. Alejandro (Skrillex Remix) – 5:49
  5. Alejandro (Kim Fai Remix) – 7:20
  6. Alejandro (The Sound of Arrows Remix) – 3:57
  7. Alejandro (Bimbo Jones Remix) – 6:40
  8. Alejandro (Kleerup Remix) – 5:22
  • Francia CD kislemez
  1. Alejandro (Radio Edit) – 3:58
  2. Alejandro (Dave Audé Radio Remix) – 3:51
  3. Alejandro (Bimbo Jones Radio Edit Remix) – 3:19
  • Brit CD kislemez
  1. Alejandro – 4:34
  2. Alejandro (Dave Audé Remix) – 7:15
  • Brit 7" hanglemez
  1. Alejandro – 4:34
  2. Alejandro (Bimbo Jones Remix) – 6:40
  • Brit iTunes csomag
  1. Alejandro – 4:34
  2. Alejandro (videoklip)

Megjelenések 

Regió Dátum Formátum
Svédország 2009. november 9. Digitális letöltés – promóciós kislemez
Belgium
Egyesült Államok 2010. április 20. Mainstream rádiós megjelenés, Rhythm, Crossover
Belgium 2010. május 18. The Remixes EP – Digitális letöltés
Kanada
Dánia
Franciaország
Hollandia
Norvégia
Portugália
Svédország
Svájc
Egyesült Államok Maxi kislemez, középlemez, digitális letöltés
Svédország 2010. május 24. Digitális letöltés
Belgium
Egyesült Államok 2010. június 15. The Remixes EP – CD kislemez
Egyesült Királyság 2010, június 28. CD kislemez, 7"
Németország 2010. július 2. CD kislemez

Közreműködők

  • Lady Gaga – vokál, dalszöveg, társproducer
  • Eelco Bakker – hangmérnök
  • Robert Orton – hangkeverés
  • RedOne – producer, dalszöveg, zeneszerző, hangmérnök
  • Johnny Severin – felvétel





Weblap látogatottság számláló:

Mai: 3
Tegnapi: 28
Heti: 34
Havi: 56
Össz.: 6 267

Látogatottság növelés
Oldal: Alejandro
Lady GaGa Fan-Site - © 2008 - 2024 - ladygagafansite.hupont.hu

A HuPont.hu az ingyen weblap készítés központja, és talán a legjobb. Ingyen weblap

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »